wtorek, 4 września 2012

Zalety sprzedaży bezpośredniej (w oczach firmy)

Stosowanie przez firmy sprzedaży za pośrednictwem akwizytorów/sprzedawców bezpośrednich ma wiele zalet, chyba najważniejszą z nich jest to, iż zleceniodawca pozostaje w bezpośrednim kontakcie z klientem, jest to jednak również swego rodzaju zagrożenie, gdyż zerwanie współpracy ze sprzedawcą może skutkować utratą klienta.
Inną równie ważną zaletą jest system zarobków akwizytora, gdyż jest on wygodny dla obu stron związku sprzedawca - zleceniodawca. Wynagrodzenie akwizytora może być skonstruowane dwojako: podstawa + prowizja lub prowizja. Sprzedawca bezpośredni wraz ze zleceniodawcą ustalają, od jakiego rodzaju ceny ustalana jest prowizja, np. sztywnej ceny zbytu, ceny płaconej przez nabywcę po odbiorze towaru, ceny po rabatach. Podczas sprzedaży bezpośredniej międzynarodowej, prowizja liczona jest od ceny typu FOB* lub CIF**. Taki system płac jest bardzo wygodny, gdyż nie wymaga każdorazowego ustalania prowizji otrzymywanej przez sprzedawcę za jego pracę. Zaletą systemu prowizyjnego jest duża motywacja do pracy, gdyż akwizytor musi przyłożyć się do przygotowania spotkań z potencjalnymi klientami, by zawrzeć jak największą liczbę umów, ponieważ od tego zależy jego zarobek.
Następną zaletą sprzedaży za pośrednictwem akwizytorów jest dość niski koszt, związany z wyborem kandydatów, produkcją próbek, ulotek i materiałów, mających na celu ułatwienie pracy sprzedawców. W przypadku gdy sprzedawca pracuje za granicą, dochodzi jeszcze koszt podróży i zakwaterowania, ale po dokonaniu tych inwestycji akwizytor pracuje właściwie na własny rachunek.
Jeszcze jedną dość ważną zaletą stosowania sprzedaży osobistej są jej niskie koszty początkowe, co pozwala na jej wykorzystywanie przez małe firmy, które chcą się rozwijać. Zdarza się, iż pomimo pracy akwizytorów do firmy wpływa mało zamówień. Stosunki pomiędzy zleceniodawcą a sprzedawcą muszą być obustronne, menadżer powinien regularnie odwiedzać pracowników, udzielać im porad oraz motywować. Spotkanie menedżera z akwizytorem może być połączone ze spotkaniem z klientem, aby młody sprzedawca mógł przyjżeć się pracy doświadczonego handlowca.
Bardzo istotną zaletą pracy akwizytora jest bezpośredni i stały kontakt z tynkiem. Pracownicy firmy, stosującej sprzedaż bezpośrednią powinni być zobowiązani do sporządzania i dostarczania zleceniodawcy raportów ze swojej pracy. Ponadto akwizytorzy powinni dostarczać informacji na temat popytu, trendów w modzie, zamożności społeczeństwa na danym terenie, produktach konkurencyjnych, itp..

*  FOB - free on board - bez opłaty za przewóz
** CIF - cost, insurance, right - koszt, ubezpieczenie, fracht

1 komentarz:

  1. Sprzedaż bezpośrednia ma wiele zalet. Po pierwsze, umożliwia bezpośrednią interakcję między sprzedawcą a klientem, co sprzyja budowaniu trwałych relacji i lepszemu zrozumieniu potrzeb klienta.
    https://interboard.pl/billboardy-poznan/

    OdpowiedzUsuń