Dziś zajmę się opisem trzeciego,
ostatniego, etapu procesu sprzedaży osobistej, zwanego też, ze
względu na swój charakter, etapem po sprzedażowym. Etap ten polega
na utrzymaniu dobrych stosunków z klientem poprzez wykonywanie
zadań, wnikających z udzielonej gwarancji i rękojmi, serwis
naprawczy, transport oraz instalacja produktu u klienta. Do
obowiązków wykonywanych przez handlowca w tym etapie należy
również zgłaszanie gotowości do kontynuowania współpracy z już
pozyskanym klientem. Po zawarciu umowy sprzedawca powinien
kontaktować się z nabywcą towaru, by móc kontrolować stopień
satysfakcji z dokonanego zakupu, jakość funkcjonowania produktu i
co prawdopodobnie najważniejsze, by identyfikować i w miarę
możliwości zaspokajać, nowo powstałe potrzeby klienta.
W przypadku handlowca dokonującego
sprzedaży klientom indywidualnym, potocznie zwanego akwizytorem
(sprzedaż w miejscu zamieszkania klienta lub na organizowanych
prezentacjach), przy zawarciu umowy kupna-sprzedaży ma on obowiązek
poinformowania klienta o tzw. okresie „ochłonięcia z emocji”.
Okres ten trwa 10 dni od daty zakupu towaru przez nabywcę, a zatem
ma on możliwość przemyślenia zakupu oraz porównania jakości i
cen towarów produkowanych przez firmy konkurencyjne. W tym okresie
firma, z którą klient zawarł umowę nie wysyła jej do banku w
przypadku sprzedaży ratalnej lub w przypadku kupna za gotówkę nie
wypłaca prowizji sprzedawcy. W razie gdy klient zdecyduje się na
zerwanie umowy, jest ona niszczona i zwraca się mu wpłaconą
gotówkę, jednak towar zwracany musi być w stanie nienaruszonym, co
dotyczy również opakowania produktu.
W kolejnych postach nadal będę
zajmował się sprzedażą osobistą, a więc jeśli interesuje się
ten temat zachęcam do częstych i regularnych wizyt oraz dodawania
komentarzy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz