środa, 22 sierpnia 2012

Etap III - Postępowanie po zakończeniu sprzedaży

Dziś zajmę się opisem trzeciego, ostatniego, etapu procesu sprzedaży osobistej, zwanego też, ze względu na swój charakter, etapem po sprzedażowym. Etap ten polega na utrzymaniu dobrych stosunków z klientem poprzez wykonywanie zadań, wnikających z udzielonej gwarancji i rękojmi, serwis naprawczy, transport oraz instalacja produktu u klienta. Do obowiązków wykonywanych przez handlowca w tym etapie należy również zgłaszanie gotowości do kontynuowania współpracy z już pozyskanym klientem. Po zawarciu umowy sprzedawca powinien kontaktować się z nabywcą towaru, by móc kontrolować stopień satysfakcji z dokonanego zakupu, jakość funkcjonowania produktu i co prawdopodobnie najważniejsze, by identyfikować i w miarę możliwości zaspokajać, nowo powstałe potrzeby klienta.
W przypadku handlowca dokonującego sprzedaży klientom indywidualnym, potocznie zwanego akwizytorem (sprzedaż w miejscu zamieszkania klienta lub na organizowanych prezentacjach), przy zawarciu umowy kupna-sprzedaży ma on obowiązek poinformowania klienta o tzw. okresie „ochłonięcia z emocji”. Okres ten trwa 10 dni od daty zakupu towaru przez nabywcę, a zatem ma on możliwość przemyślenia zakupu oraz porównania jakości i cen towarów produkowanych przez firmy konkurencyjne. W tym okresie firma, z którą klient zawarł umowę nie wysyła jej do banku w przypadku sprzedaży ratalnej lub w przypadku kupna za gotówkę nie wypłaca prowizji sprzedawcy. W razie gdy klient zdecyduje się na zerwanie umowy, jest ona niszczona i zwraca się mu wpłaconą gotówkę, jednak towar zwracany musi być w stanie nienaruszonym, co dotyczy również opakowania produktu.

W kolejnych postach nadal będę zajmował się sprzedażą osobistą, a więc jeśli interesuje się ten temat zachęcam do częstych i regularnych wizyt oraz dodawania komentarzy.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz