Dziś zajmę się kolejnym, drugim,
etapem procesu sprzedaży osobistej, który oparty jest o klasyczne
negocjacje handlowe i obejmuje zazwyczaj cztery następujące po
sobie fazy. Dwie pierwsze – rozpoczęcie spotkania z klientem i
prezentacja oferty sprzedaży – są uważane za najbardziej istotne
i decydujące dla zakończenia transakcji sukcesem, jakim jest
sprzedaż produktu. Od pierwszego wrażenia, jakie sprzedawca wywrze
na rozmówcy i atrakcyjności oferty, proponowanej przez niego,
zależy bowiem w dużym stopniu dalszy przebieg rozmów handlowych.
Ważną rolę odgrywa tu nie tylko osobowość sprzedawcy, lecz także
jego wiedza, dotycząca nawiązywania i przeprowadzania rozmowy
sprzedażowej. Elementy te decydują o pomyślnym przebiegu trzeciej
fazy, która ma na celu przezwyciężenie oporów nabywcy,
dotyczących ceny, jakości, funkcjonalności, wzoru i fasonu
produktu. Dużą rolę odgrywa tu znajomość produktu, który
oferuje się potencjalnemu nabywcy. Brak odpowiedzi na jakiekolwiek
pytanie, zadane przez klienta, dyskwalifikuje sprzedawcę jako
wiarygodnego i godnego zaufania. Przełamywanie i osłabianie
wątpliwości klienta jest długim, i trudnym procesem. Sukces w tym
procesie można osiągnąć jedynie poprzez rzeczową argumentację,
rady, instruktaż, pokazy, demonstrację, racjonalną i emocjonalną
perswazję, sugerowanie nabywcy, iż bez danego produktu nie można
się obyć, itp. Można stwierdzić, iż istnieją dwa sposoby
przezwyciężania wątpliwości klienta. Pierwszy, starszy,
tradycyjny sposób, koncentruje się na produkcie, jego zaletach i
przewadze nad towarem firm konkurencyjnych. Drugi, używany w
nowoczesnym marketingu, stawia nabywcę oraz system jego wartości i
potrzeb w centrum uwagi, stara się wykazać, jaki produkt zaspokoi
potrzeby klienta. Czwarta faza „zawarcia umowy” może mieć różny
charakter, klient najczęściej wybiera, jaki rodzaj umowy go
satysfakcjonuje. Z reguły sprzedawca, proponuje zakup za gotówkę
lub, jeśli towar jest w wyższej cenie, zakup na raty, jednak w tym
wypadku klient otrzymuje go po kilku dniach. Inną formą zakupu od
przedstawiciela jest tzw. „kontyngent”, stosowany np. przez firmę
Vorwerk”, w tym wypadku klient po wpłacie z góry ustalonej kwoty
otrzymuje towar od razu po prezentacji. Jest to bardzo wygodna firma
transakcji, gdyż zadowala w dużym stopniu nabywcę i zmniejsza
ryzyko wycofania się z zawartej umowy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz